Strony

czwartek, 17 sierpnia 2017

MYDŁO Z MASŁEM KAWOWYM I BALSAMEM PERUWIAŃSKIM


Cześć

Dzisiaj chciałabym się podzielić się z Wami moim nowym odkryciem zapachowym. W tytule posta nazwałam go balsamem peruwiańskim bo tak określa się go w anglojęzycznym nazewnictwie a dokładniej mówiąc -"balsam peru essential oil". Natomiast w języku polskim nazywa się go olejkiem eterycznym z Woniawca bądź z drzewa balsamowego Woniawiec (łac. Myroxylon balsamum).
Olejek z Woniawca destyluje się z balsamu peruwiańskiego czyli substancji żywicznej. Ma on bardzo oryginalny, ciepły zapach który określa się jako waniliowo - cynamonowy , niektórzy mówią że jest tam wyczuwalna nuta goździka albo zielonych oliwek. Dla mnie aromat olejku przypomina wanilię połączoną z cynamonem i miodem. Niewątpliwie jest to bardzo kojąca zmysły mieszanka zapachowa. Wąchanie tego olejku przyjemnie odpręża, naprawdę.
Jest to też jakaś alternatywa dla olejku waniliowego który w 100% naturalnej postaci jest trudno dostępny i drogi. Tym bardziej szkoda by go było zastosować do mydła, które się szybko zużywa.



O olejku z Woniawca dowiedziałam się z niedawno nabytej książki Anny - Marie Faioli  "Pure Soapmaking". Pani Anne zrobiła parę przepisów z dodatkiem tego zapachu. Najbardziej przemówiło do mnie mydło z dodatkiem masła kawowego o którym pisałam w poprzednim wpisie. I właśnie dziś przedstawiam ten przepis.


Mydło Kawowe Odprężenie
( 3 kostki po około 100g)

Składniki:

oleje bazowe:

68 g - oliwa z oliwek
50 g - olej kokosowy
46 g - olej ryżowy
10 g - masło kawowe
20 g - masło kakaowe

ług :

60 g - zaparzona, czarna kawa (schłodzona)
27 g- NaOH

dodatki:

10ml - olejek eteryczny z drzewa balsamowego Woniawiec
1 łyżeczka kakao

Jak widać recepturę zrobiłam z niewielkiej ilości składników ponieważ miałam już mało masła kawowego a nie chciałam zmieniać oryginalnych proporcji. 
Mydło potrzebuje dość długiego czasu dojrzewania ponieważ z uwagi na skład - wolno twardnieje. U mnie trwało to około półtora miesiąca. Z tego samego powodu wyjęłam je z formy później niż zwykle. Teraz jednak jego konsystencja jest bardzo dobra a zapach się utrzymał choć jest bardziej subtelny niż w trakcie wąchania go bezpośrednio  z buteleczki.
Mydło jest bardzo delikatne i ma kremową pianę. A jego zapach sprawia, że kojarzy się ono z pysznym kawałkiem ciasta. Aż chciałoby się powiedzieć mniam:)

Właściwości kosmetyczne i lecznicze olejku z drzewa balsamowego Woniawiec
  • antyseptyczne  i antybakteryjne - aktywne składniki olejku pomagają w eliminacji drobnoustrojów i bakterii, oczyszczają strefy podatne na infekcje; z tego powodu jest stosowany w zapobieganiu i leczeniu świerzbu a także pomaga likwidować infekcje zębów i dziąseł 
  • antyoksydacyjne - pomaga w niszczeniu wolnych rodników; pomaga w zapobieganiu i rozwoju chronicznych chorób w tym raka
  • zabliźniające - goi rany
  • środek wykrztuśny - stosowany w aromaterapii , stymuluje płuca do wydalania zalegającej flegmy
  • dezodorujące -  redukuje przykry zapach
  • utrwalające zapachy - redukuje parowanie mikstury dlatego stosuje się go w perfumerii aby zapobiec utracie aromatu kosmetyku
  • antystresowe - pomocny w stanach przygnębienia, niepokoju i stresu; można używać dodając do go dyfuzora lub do kąpieli 
  • środek niszczący roztocza
  • środek moczopędny 
  •  środek przeciwłupieżowy - używany do mycia włosów pomaga eliminować martwe komórki skóry  
 Nie wpisałam na tą listę jeszcze jednej właściwości a mianowicie, że jest uczulający dlatego nie każdy może go używać. Zresztą podobna sytuacja jest z balsamem peruwiańskim który kiedyś był stosowany w szpitalach do leczenia ran, infekcji itp. ale został wycofany właśnie z uwagi na to, że niektórych ludzi uczulał.

Jeżeli Wasza skóra nie ma skłonności do alergii to polecam również mieszankę relaksującą, którą można stosować do masażu albo po prostu do nawilżania,  na bazie przykładowo oleju z pestek moreli:


2 krople - olejku z Woniawca
3 krople - olejku lawendowego
2 krople - olejku geraniowego

( na 50 ml oleju bazowego)

Szczerze mówiąc do mojej mieszanki podwoiłam proporcje ponieważ lubię intensywniejsze aromaty.

Na zakończenie podam jeszcze główny skład olejku z Woniawca:


  • kwas cynamonowy
  • kwas benzoesowy
  • benzoesan benzylu
  • cynamonian benzylu
  • nerolidol
  • wanilina



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz