Strony

sobota, 1 grudnia 2018

ŚWIĄTECZNE MYDŁO Z OLEJKIEM KADZIDŁOWYM i POMARAŃCZĄ



W zeszły weekend udało mi się przygotować drugie świąteczne mydło. Również i tym razem dodałam olejku ze słodkiej pomarańczy ale w nowym zestawieniu, a mianowicie z olejkiem frankincense inaczej kadzidłowym. Zapach jest słodkawo cytrusowy ale z odrobiną żywicznej nuty. Połączenie tych dwóch olejków dało bardzo ciekawy efekt.
Na olejek z kadzidłowca zdecydowałam się nie tylko ze względu na jego aromat i zastosowanie kosmetyczne ale również ze względu na symbolikę ponieważ jak wiemy z Biblii właśnie w Boże Narodzenie mały Jezus otrzymał w podarunku między innymi kadzidło.


W tamtych odległych czasach kadzidło stanowiło dobro tak cenne a czasem nawet cenniejsze niż złoto. Stosowano je na przykład jako wonności; do namaszczania ciała; jako środek ochronny przed poparzeniem słonecznym; kosmetyk przeciwzmarszczkowy; do robienia makijażu oczu a także do mumifikacji. Jednak najważniejsze było  zastosowanie kadzideł w celach religijnych gdyż od czasów starożytnych wierzono, że są one niezwykłą substancją która pomaga połączyć się z bogiem w modlitwie. Żywicę kadzidłowca palono w obrzędach  wielu religii ponieważ wierzono, że unoszący się dym leciał do nieba i zapewniał boską opiekę. Ponadto kadzidło miało zadanie pokonać negatywne energie i trzymać z dala diabelskie moce. Wieki później, również chrześcijaństwo  przejęło zwyczaj palenia kadzideł w  kościele jako symbol obecności Boga i tradycja ta przetrwała do dziś.



Kadzidła kościelne są z gatunku Boswellia sacra, w Polsce często jednak stosuje się mieszanki roślinne z dodatkiem tylko odrobiny żywicznego kadzidła.
 Natomiast olejek z kadzidłowca który wykazuje działanie zarówno zdrowotne jak i kosmetyczne pozyskiwany jest z drzewa kadzidłowego Boswellia carteri.

Aromat tego olejku można określić jako świeży, ciepły, żywiczny, iglasty, z ostrymi nutami i cytrusową nutą głowy. Zapach daje uczucie spokoju psychicznego i relaksu oraz pomaga zmniejszyć stres a jednocześnie nie otumania. Jest też pomocny w praktykach medytacyjnych. Jeśli ciekawi Was temat olejku kadzidłowego w kontekście aromaterapii, to polecam serię artykułów na stronie Ziołowego Zakątka Klaudyny Hebdy. Jest tam dokładnie opisane komu może taki olejek pomóc a komu nie; jak on naprawdę działa itp.



Zastosowanie olejku z kadzidłowca w kosmetyce:


  • uelastycznia i odżywia skórę,
  • zapobiega powstawaniu blizn i przyspiesza gojenie się ran,
  • działa odkażająco,
  • uszczelnia naczynia krwionośne,
  • opóźnia powstawanie zmarszczek i wygładza te które są,
  • ze względu na aromat stosowany jako pachnidło w perfumiarstwie, mydlarstwie i produkcji świec


Inną nowością jest to, że pierwszy raz zrobiłam mydło z dodatkiem miki. Jest ona, jak widać na zdjęciach -  w złotym kolorze.  Użyłam jej tylko do ozdobienia wierzchu mydła. Barwnik rozrobiłam w ten sposób, że na pół łyżeczki złotej miki dałam pół łyżki stołowej oleju słonecznikowego a następnie wymieszałam oba składniki spieniaczem do mleka.  W tym przypadku nie połączyłam już rozrobionego barwnika z mydłem, tylko po prostu cienką strużką wylałam barwnik a następnie zrobiłam wzór patyczkiem. Gdy mydło było gotowe, złoto zostało na wierzchu a olej wchłonął się w czasie procesu zmydlania. Ważne jest tylko aby nie przesadzić z ilością oleju aby nie było potem niespodzianek.




Świąteczne Mydło z Pomarańczą i Kadzidłem( 12 kostek po około 75 g)


Składniki:

oleje bazowe:

175 g - olej kokosowy
105 g - masło shea
112 g - olej słonecznikowy
189 g - olej ze słodkich migdałów
  70 g - masło kakaowe
  49 g - olej rycynowy

ług:

224 g - woda destylowana
  95 g - wodorotlenek sodu

zapach:

24 ml - olejku z kadzidłowca
24 ml - olejku ze słodkiej pomarańczy x5

barwniki:

1 łyżeczka barwnika annato - kolor pomarańczowy
1 łyżeczka kakao - kolor brązowy
1/2 łyżeczki kakao + 1/3 łyżeczki dwutlenku tytanu - kolor beżowy
1 łyżeczka zieleni chromowej - kolor zielony
3/4 łyżeczki dwutlenku tytanu - kolor biały
1/2 łyżeczki złotej miki 

* wszystkie barwniki oprócz złotej miki i dwutlenku tytanu zostały rozpuszczone w 1 łyżce wody destylowanej; dwutlenek węgla został rozpuszczony w 1 łyżce stołowej oleju słonecznikowego; złota mika w 1/2 łyżce oleju słonecznikowego

** mydło przygotowane techniką na zimno

*** informacje na temat olejku kadzidłowego pochodzą z książek : " Ziołowy Zakątek. Kosmetyki, które zrobisz w domu" Klaudyna Hebda; "Roślinne surowce kosmetyczne" Romuald Czerpak, Agata Jabłńska - Trypuć


Prawda,że ciekawy pomysł na świąteczny zapach w mydle. Mam nadzieję, że spodoba się on tym szczęśliwcom którzy dostaną je ode mnie w prezencie.  




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz